Fat bike voor mobiliteit – een fiets met brede en grote wielen

Algemeen

Fat bike – wat is het?

De eerste vermelding van een fiets met brede banden en dikke wielen vindt plaats in 1932 toen een afbeelding van een fiets met vergrote banden verscheen in de Amerikaanse krant in de serie “Strange but True”. De mensen beschouwden zo’n niet-standaard creatie als een grap, daarom keken ze naar de foto en vergaten het, en pas in het begin van de jaren 90 kwam er erkenning voor de “fat man”. Als je in Alaska woont, dan heb je twee opties: vergeten wat een fiets is, of handelen zoals een gepassioneerde fietsliefhebber Mark Grunwald, die drie inch banden oprekte tot een breedte van 3,5 inch, en zo ‘s werelds eerste fat bike creëerde.

Het is een fiets met grote en brede wielen. Toen hij verscheen om de besneeuwde onbegaanbare wegen van Alaska te overwinnen, toonde hij zich in de succesvolle onderwerping van andere obstakels. De fiets kwam op de fietsmarkt als all-terrain en all-season. In tegenstelling tot de jaren ’90, zijn bezitters van fietsen met brede wielen nu in elk land te vinden.

De voor- en nadelen van een fat bike

Fat bike is een soort fiets die behoort tot een aparte niche van tweewielig vervoer. Natuurlijk heeft het zijn voor- en nadelen.

De voordelen van een fat bike ten opzichte van andere fietsen zijn dat hij alle weersomstandigheden aankan en alle obstakels kan overwinnen. Indrukwekkend uiterlijk is een bijkomend voordeel van de meeste modellen. De druk in de wielen van de fat bike ligt tussen 0,2 atmosfeer en 2 atmosfeer, waardoor hij kan rijden waar een andere fiets stil zal staan. Enorme banden geven het gevoel dat je over het asfalt zweeft. Op een fiets met grote wielen en dikke banden kun je obstakels in de sneeuw, zand, vuil, hoog gras overwinnen. Hij is stabiel en trillingen op het asfalt zijn totaal niet voelbaar. De lage druk in de wielen speelt de rol van een schokdemper en verhoogt de tractie, hobbels worden vernietigd, het rijden wordt zelfs op de weg comfortabeler en veiliger. Een fat bike is vooral waardevol voor fietsers die er niet aan toe zijn het fietsen op te geven tijdens het laagseizoen.

Naast de technische eigenschappen springt de fat bike in het oog door zijn indrukwekkende verschijning. Niet iedere fat bikebezitter is zich bewust van de voordelen ten opzichte van andere stadsfietsen, maar iedereen is trots op zijn krachtige tweewielervriend en vangt jaloerse blikken op. Sinds de jaren 2000 heeft de populariteit van fat bikes ongekende proporties aangenomen.

De nadelen van een fat bike zijn snelheid en gewicht. Een lage binnenbanddruk remt de fiets af en vermindert het rollen, zodat het vrij moeilijk is om te versnellen. Je moet je meer inspannen bij het trappen, vermoeidheid wordt op fat bikes eerder gevoeld dan op gewone fietsen. Het komt er dus op neer dat het vermogen om te crossen is toegenomen ten koste van de snelheid en het uitrollen. Maar wat u misschien niet wist, is dat er tegenwoordig ook steeds meer fat bikes in een elektrische versie verkrijgbaar zijn, wat een grote hulp is voor fietsers die zichzelf voortdurend willen overwinnen en allerlei obstakels achter zich willen laten. Dus misschien zul je met dit type niet de eerste plaats halen in races tegen andere fietsen, zelfs als het is uitgerust met een elektrische motor, maar het zal zeker een geweldige manier zijn om te compenseren voor het extra gewicht.

Wanneer u overweegt een elektrische motor te installeren

Het hart van elke elektrische fiets is de motor, die een siginificante rol speelt in de prestaties van de fiets en voor het beoogde gebruik. Er zijn drie hoofdcategorieën waaruit je kunt kiezen voor een fat bike. Deze zijn voornaaf, achternaaf en middenaandrijving. Het verschil tussen deze drie is de prijs, het vermogen en de rijervaring.

Middenmotoren:

– Deze worden rond de trapas geplaatst waar de krukas en de pedalen zich bevinden. Ze zijn meestal duurder, maar leveren meer kracht en een betere balans dan de overige twee opties. Omdat ze het zwaartepunt laag houden, wat optimaal is.

Voor- en achternaafmotoren:

Het eerste wat je moet begrijpen is dat de voornaafmotor de fiets naar voren trekt, en de achternaafmotor de fiets naar voren duwt. Dit is belangrijk om te weten hoe de fiets presteert tijdens het draaien en bergop rijden. Deze type motoren zijn meestal minder duur en komen vaker voor.

About the Author: